Refleksjon er innen filosofien tankens retning på noe, ettertanke, betraktelse. Innen psykologi har begrepet i hovedsak blitt brukt på to måter: Bevissthetets tilbakeblikk på seg selv, selvbevisstheten, og en tanke av mer allmenn karakter, som man utvikler ut fra en mer konkret fornemmelse. Refleksjon i den siste betydningen kan gjelde både ytre og indre virkelighet. Skjønner?

mandag 20. februar 2012

Årets første..!

Årets første skitur ble unnagjort i helga. Snøen ramlet ned fra himmelen, riktignok i relativt beskjedne mengder, men snø likefullt, temperaturen ute var behagelig, og den deilige vinterstemningen kom snikende inn i den herlige varme stuen. Forslaget kom dumpende ned på bordet, jeg ble tatt fullstendig på senga, og før jeg klarte dikte en troverdig unnskyldning, så glapp det et ja ut av meg.. Og som alle vet - den uskrevne, men likevel, svært så effektfulle og alltid gjeldende regelen - bordet fanger - kom til sin rett..

Så det var bare og hoppe i skibuksa, finne frem smørningen med bakovergli, dårlig feste og sakte fart fremover, og bevege seg til lysløypen for årets første skitur. Men det viste seg å være en herlig opplevelse, til tross for at solen glimret med sitt fravær. Midt i den snødekte norske skogen, med ski på beina, godt selskap, varme klær og snøen dalende fra himmelen, har sin magi, utvilsomt..!

Jeg gjorde meg følgende oppdagelser - fortsatt like dårlig å gå på ski som ifjor, til tross for at jeg har studert Petter og co gjennomgående denne vinteren. Det er langt mellom teori og praksis tydeligvis, eller så er det heller det at støtteapparatet mitt har litt å gå på..? Men jeg oppdaget også at jeg ikke var blitt dårligere enn ifjor, så mulig jeg er så overtrent at jeg har stagnert utviklingen, og at det er årsaken til at det føltes som å gå i motbakke hele turen..? På den overraskende siden - jeg var ikke i bakken med rumpen en eneste gang på hele den ikke så fryktelig lange turen, og det står det respekt av, noe jeg merket meg når jeg så meg selv i øynene i speilet etter at vel hjemme igjen..! Det selvbeundrende blikket sa definitivt mer enn tusen ord..! :-)

Oppildnet av den positive opplevelsen, så innså jeg nok en gang at en av grunnene til å bo så langt nord er faktisk ski og natur om vinteren. Ironisk nok så virker det som om det er en ny oppdagelse hvert eneste år, og det er forsåvidt ikke noe dum ting egentlig. Uansett, hyttetur med ski og slikt er allerede booket til førstkommende helg, så det ga definitivt mersmak,  og alt i alt - en flott opplevelse..! Jeg er fornøyd..! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar