Refleksjon er innen filosofien tankens retning på noe, ettertanke, betraktelse. Innen psykologi har begrepet i hovedsak blitt brukt på to måter: Bevissthetets tilbakeblikk på seg selv, selvbevisstheten, og en tanke av mer allmenn karakter, som man utvikler ut fra en mer konkret fornemmelse. Refleksjon i den siste betydningen kan gjelde både ytre og indre virkelighet. Skjønner?

torsdag 10. november 2011

Brukerveiledning om nødutganger..

Det er ganske så trivelig å reise med småfly. Det blir veldig personlig og vennskapelig med besetningen. Men det er ett par ting jeg undrer meg litt over.. Når du sitter ved en nødutgang, så får du spørsmål om du kan bruke den, og uavhengig hva du svarer, så får du en rask innføring.

Som i går hvor jeg fikk beskjed om at du tar tak i håndtakene, løfter den opp, drar den mot deg, og vrir den til siden.. Også fikk jeg beskjed om at det står instruksjoner på en tegning på veggen, så om det skulle være behov for det, så kunne jeg bare lese det der..?

Nå har jeg heldigvis aldri vært i en nødsituasjon i et fly hvor det har vært vesentlig å kunne åpne nødutgangen, men jeg klarer ikke la være å undre meg på om det er noen som har tid eller er klartenkte nok til og lese instruksjonene før de flekker opp døra, når det er kaos, hyling, skriking og dødsfrykt som preger deg og dine medpassasjerer?

Jeg mener, hvor ofte leser du instruksjonsboka til hva som helst når i trygge og rolige omgivelser i ditt eget hjem har all mulighet til det? :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar