Refleksjon er innen filosofien tankens retning på noe, ettertanke, betraktelse. Innen psykologi har begrepet i hovedsak blitt brukt på to måter: Bevissthetets tilbakeblikk på seg selv, selvbevisstheten, og en tanke av mer allmenn karakter, som man utvikler ut fra en mer konkret fornemmelse. Refleksjon i den siste betydningen kan gjelde både ytre og indre virkelighet. Skjønner?

fredag 18. november 2011

Sånn er det bare..?

Forsikring er mildt sagt utfordrende og vanskelig og forstå. Jeg våknet en dag og innså at nå var jeg så gjeldsbelastet at jeg måtte kategoriseres som voksen, og at følgelig var på sin plass og tenke livsforsikring. Mulig det var gjelden, mulig det var samvittigheten, mulig det var en av de mange tingene som skjer i hodet når en blir voksen, mulig det bare var et hendig uhell.. Men til en forandring så husket jeg dette lenge nok til at jeg tok kontakt med et forsikringsselskap, og fikk masse informasjon jeg ikke skjønte noe av. Men jeg fikk en pris på hva det ville koste, en pris som jeg forstod lett ble å påvirke kontoen min med en effekt som ikke lar seg misforstå. Prisen for å være ansvarlig voksen tenkte jeg bare.

Ikke lenge etterpå fikk jeg helseerklæringsskjema i posten, og fylte ut som ærligheten selv. Det resulterte i tilbakemelding at jeg fikk helserestriksjoner da jeg ble sett som overvektig ift deres beregningskalkulator. Og med helserestriksjoner så fulgte selvsagt prispåslag. Det betyr i klartekst at forsikringen dekker mindre, og blir dermed dyrere. Logisk nok. Jeg ble selvsagt fornærmet, men det er visstnok ikke en god nok begrunnelse til å endre på noe. Forklaringen var noe slikt som at sånn var det bare. Og det var logisk nok for meg. Selvforklarende ganske enkelt.

Rundt 7 måneder senere har gjelden og livssituasjonen endret seg, noe som utløste behov for å gjøre endringer i livssforsikringen. Ny helseerklæring ble sendt som en følge. Igjen fyller jeg ut i all ærlighet, og stolt kan jeg oppgi en betraktelig lavere vekt etter iherdig innsats. Men forsikringsselskapet var alt annet enn imponert, og helseerklæringen ble etterfulgt av et skjema for redegjøring for vekttap. Så jeg fylte villig ut hvor flink jeg hadde vært, og sendte ifra meg igjen. For noen dager siden fikk jeg svaret. Ingen nye restriksjoner, ikke hevelse av eksisterende, men nytt prispåslag på det allerede eksisterende prispåslaget. Begrunnelse denne gangen - du går for fort ned i vekt, og selv om du nå ikke regnes som overvektig, så er det mistenkelig..

Hva skal en si? At jeg ikke trente kostet meg penger, at jeg begynte å trene og at det hjalp, kostet meg enda mer. Sånn er det bare får jeg beskjed, på nytt igjen, som igjen bare må konkluderes med må være moralen i historien..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar