Refleksjon er innen filosofien tankens retning på noe, ettertanke, betraktelse. Innen psykologi har begrepet i hovedsak blitt brukt på to måter: Bevissthetets tilbakeblikk på seg selv, selvbevisstheten, og en tanke av mer allmenn karakter, som man utvikler ut fra en mer konkret fornemmelse. Refleksjon i den siste betydningen kan gjelde både ytre og indre virkelighet. Skjønner?

tirsdag 8. november 2011

Tverrlanding en mandagsmorgen..!

Tok et par dager å lande rent mentalt etter mandagens flytur fra Narvik til Bodø.. Hvis det er noe jeg har lært av den turen, så var det å huske og sjekke værmeldingen neste gang jeg velger fly foran bil.. Full storm er ikke det flyværet jeg liker best, og det hjelper heller ikke at flyvertinnen sier til folk når de kommer ombord i flyet at det er et "helvetes grisevær" i Bodø..

Passelig småskeptisk og godt ristet, passerte vi skydekket, og fikk litt roligere luft.. Men så startet moroa.. Du vet den plassen som heter Tverrlandet like utenfor Bodø.. Når flyet velger å fly over dette stedet for ankomst Bodø, så var ikke jeg klar over at det var et hint om hva som skulle komme når vi endelig landet..

Flyet ristet som en sentrifuge når vi kom under skyene over Tverrlandet, og når jeg ser ut vinduet, så innbiller jeg meg først at det er is på sjøen, da den er helt hvit.. Før det gikk opp for meg at det ikke stemte helt med de 10 varmegradene som var ute på denne tiden.. Det er bølger.. Og som ikke ristingen i flyet var nok, så gikk det opp for meg at det blåste noe voldsomt akkurat nå..

Er det lov å føle seg litt skeptisk når flyet ankommer flyplassen og landingsstripa på skrått.. Ikke innflygingen, men flyet.. Når du mer eller mindre sitter og ser rullebanen bak deg, når du flyr over den, og tar deg selv i å fundere på hvor i all verden har han tenkt å lande.. Når hele flyet plutselig bokstavelig talt legger seg over, og du hører og kjenner at hjulene på motsatt side traff noe du bare håper er asfalt, mens det hjulet du sitter og ser på, fortsatt er i lufta, og gjør ikke antydning til å være med på notene.. Også krenger flyet, i riktig retning heldigvis, og det andre hjulet tvinges i bakken, og alt er bare velstand likevel.. En skikkelig tverrlanding.. Tilfeldigheter..?

Det var en interessant måte å starte dagen og uken på, utvilsomt.. Om ikke annet, så har jeg sjelden vært mer våken en mandagsmorgen.. Hvem trenger koffein liksom.. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar