Refleksjon er innen filosofien tankens retning på noe, ettertanke, betraktelse. Innen psykologi har begrepet i hovedsak blitt brukt på to måter: Bevissthetets tilbakeblikk på seg selv, selvbevisstheten, og en tanke av mer allmenn karakter, som man utvikler ut fra en mer konkret fornemmelse. Refleksjon i den siste betydningen kan gjelde både ytre og indre virkelighet. Skjønner?

søndag 20. mai 2012

Elefantastisk..?

Sirkus Merano er ute på sin årlige rundreise i Norge, og tok turen innom Narvik på lørdag. Det er morsomt med omreisende sirkus, men jeg klarer ikke helt la meg glede over dyrenumrene.

Spesielt ikke med de store dyrene. For selv om det er aldri så fascinerende og få se de enorme ørkenskipene, kamelene, duvende forbi bare noen meter unna deg. Og også veldresserte hester som bukker og hopper, for ikke snakke om den gigantiske elefanten som balanserer på en krakk og imponerer med sin følsomme snabel når den skal gjøre sine kunster, så blir det likevel noe betenkelig over å se dem opptre med sine triks og ferdigheter i den lille manesjen.. For det er fryktelig trangt område for de store dyrene og opptre på.. Omgitt av musikk, blits fra masse kameraer, blinkende lys fra alskens kreative sirkusleker, applaus og store og små mennesker i mengder, så kan det ikke være noe annet enn stressende.. Også den flotte pisken da, som brukes flittig til kontroll..



Når du også ser programmet sirkuset legger opp til på sin reise, så skjønner du at det er ikke mye tid for dyrene å bevege seg på, i forhold til all den tiden de befinner seg på en lastebil, kjørende fra by til by for å opptre.. Det kan ikke være bra for dem, uansett hva som sies av de som mener det er helt greit..?

Så selv om jeg liker sirkus, og lar meg fascinere, så kjenner jeg at begeistringen er større og applausen mer engasjerende når jeg ser mennesker som bruker seg selv og sine ekstreme ferdigheter i sin opptreden, enn når dyrene entrer manesjen. Det er utrolig hva enkelte personer klarer få til med sin egen kropp, hengende i et tau etter en arm, eller ved bruk av tyngdekraft og balanse. Helt utrolig!

Men jeg er ikke mer prinsippfast enn at jeg har ingen planer om å boikotte sirkuset av dyremessige hensyn. Barn skal gledes, men en vakker dag så ser vi kanskje holdningene snur, og de skjønner at barn gledes av underholdning, ikke at de får se på store dyr alene?

Der var uansett en opplevelse som alltid, og helt grei lørdagsunderholdning.. :)

Location:Narvik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar